TRENURILE DE MARE VITEZA
Nevoia de viteza pe calea ferata a fost escaladata cand Japonia a introdus trenul sageata shinkansen pe 1 Octombrie 1964 pentru a marca primele jocuri olimpice asiatice, tinute la Tokyo. Trenul a dovedit ca nu era numai o fascinatie, dar exista si o piata pentru trenurile rapide.
La inceputul anilor 70, francezii au construit TGV (Train a Grande Vitesse). TGV este versiunea franceza a trenurilor de mare viteza. Mai sunt multe altele: de fapt, mai mult de 350.
Germanul ICE3, construit de Siemens, atinge 330 km/h (206 mph).
Eurostar transporta in conditii de comfort 700 de pasageri cu 300 km/h (188 mph), cu cele 2 motoare ale sale de 12 200 kW.
Siemens si francezii de la Alstrom au facut echipa pentru a construi trenul spaniol Talgo, care va inghiti distantele cu 350 km/h (218 mph).
In Australia, linia de mare viteza TGV va lega Sydney de Canberra cu 360 km/h (225mph), in 2004.
In SUA, Acela va zbura pe sine cu 320 km/h (200 mph).
Chiar si China planuieste sa construiasca o linie ferata de mare viteza care sa acopere rapid cei 1280 km (800 miles) dintre Beijing si Shanghai.
Trenuri de mare viteza circula in Anglia, Italia, Belgia, Olandas, Elvetia, Taiwan si Korea de Sud. Insa se pare ca japonia este cea mai cunoscuta pentru trenurile sale super rapide, atingand viteze de 552 km/h (345 mph).
ScienceLine.ro - mai 2007
Alte articole
Filipinezii si cambodgienii prefera ouale de rata bine facute. Si asta nu inseamna ca le gatesc timp indelungat, ci le fierb dupa ce au fost clocite, iar puiul din interior are deja pene si cioc.
Cercetatorii de la Imperial College din Londra au descoperit ca mecanismul celular natural care provoaca �nlaturarea frunzisului �n lunile reci este determinat genetic.
Specialistii de la Universitatea din Barcelona au ajuns la concluzia ca perceptia gustului amar era prezent si la stramosul nostru, Omul de Neanderthal.
Supranumita "Marchiza", masina a fost construita �n Franta acum 123 de ani si are un motor cu aburi. Va fi licitata luna viitoare, �n California si se asteapta sa se v�nda cu doua milioane de dolari.
Chinezii au finalizat constructia celui mai mare pod peste mare din lume. Uriasa structura are nu mai putin de 36 de kilometri lungime si e prevazuta cu sase benzi destinate traficului rutier. Podul traverseaza un golf al Marii Chinei de Est si leaga portul Shanghai de un oras industrial.